Garmin vívofit

vivoW ostatnim czasie daje się wyraźnie zauważyć bum, modę, zainteresowanie (jakkolwiek to nazwać) na aktywność sportową. I mowa tu nie tylko o nordic walking, bieganiu i jeździe na rowerze. Narty, rolki, łyżwy czy bardziej ekstremalne sporty jak skoki ze spadochronem stały się popularnym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Coraz większa popularność jest dobrym prognostykiem w sytuacji gdy sport często przegrywa z telewizją, komputerem i siedzącym trybem życia oraz niezdrowym odżywianiem.

Wygoń z siebie lenia

Osoby uprawiające sport łatwo jest namówić do wyjścia na świeże powietrze czy też wizytę na sali gimnastycznej lub w klubie fitness. Problem jest z osobami, których aktywność fizyczna ogranicza się do biegania za uciekającym autobusem lub biegania po galeriach handlowych. Zmiana niezdrowych przyzwyczajeń może być trudna. Jednak jeśli to zrobimy przyniesie same pozytywne efekty. By tak się stało potrzebny jest bodziec, których ruszy ciało sprzed komputera lub TV. mg-04-lgElementem motywującym może być nie tylko planowanie treningów czy wspólne wypady na fitness. Z pomocą przychodzi technologia – niewielkie urządzenie, które 24 godziny na dobę będzie czuwało i motywowało do zwiększonej aktywności. To Garmin vívofit. W dużym skrócie to opaska przypominająca nieco niewielki zegarek.

Aktywność pod kontrolą

Uważni obserwatorzy rynku tzw. wearable fitness trackers z pewnością powiedzą – ale to już było. I tu pozostaje się zgodzić i nie zgodzić. Garmin prezentując vívofit nie wymyślił koła. Jednak sprawił, że z jednej strony gadżet stał się narzędziem, które nie jest tylko martwym kawałkiem plastiku noszonym na nadgarstku. A niestety większość tzw. trackerów fitness obecnych do tej pory na rynku posiada taką konstrukcję. Producent znany do tej pory ze świetnych systemów nawigacji, zegarków dla biegaczy, tri czy podróżników zadebiutował z zupełnie nowym produktem choć opartym o doświadczenia z urządzeń GPS, HR.

Vívofit jest dostępny w dwóch wersjach: jako samodzielne urządzenie lub też w zestawie z pasem do pomiaru tętna. W obydwu przypadkach prócz urządzenia i opcjonalnie pasa otrzymujemy miniaturowy odbiornik ANT+ USB do komunikacji opaski z komputerem. Garmin przewidział także jeden drobny szczegół: użycie opaski przez kobiety i mężczyzn. Dołącza dwa rodzaje opasek: dłuższą (152-210 mm) i krótszą (120–175 mm). A gdzie kabel USB do ładowania? A nie trzeba! Vívofit w odróżnieniu od produktów innych firm może pracować na baterii do 1 roku. To dużo w porównaniu z innymi modelami opasek sportowych, które najczęściej pozwalają na pracę na baterii przez kilkanaście dni. Do tego dwie baterie CR1632 są wymienialne. Producent posiada w swojej ofercie aż w 5 wersjach kolorystycznych: fioletowy, niebieski, zielony, szary oraz czarny. Sam moduł monitorujący jest elementem, który można wyjąć z opaski dlatego też bez trudu możemy dowolnie personalizować swojego vívofita dokupując pasek o innej kolorystyce.

 
Dane techniczne

Garmin vívofit - Dane techniczne
Ekran25,5 x 10 mm, monochromatyczny, czarne tło, białe litery
Wymiary vivofit21 x 10,5 mm
Wymiary opasek120-175 mm oraz 152-210 mm, dostępne 6 kolorów opasek
Waga25,5 g
Bateriaczas pracy do 1 roku, 2 wymienialne baterie CR1632
WodoszczelnośćTAK, do 50 m.
Obsługa GPSNIE / pomiar ruchu dzięki akcelerometrowi
Czujnik tętnaTAK, dowolny pas Garmin z obsługą ANT+
Czujnik na nogę NIE
PomiaryCzas, dystans, liczba kroków, tętno, strefy tętna, kalorie, cele
Inne pomiarywskaźnik aktywności Move Bar
Dostosowywanie ekranów / Liczba ekranówTAK / 7
PamięćDo 3 tygodni aktywności, do 2 tygodni aktywności z pomiarem tętna
Automatyczne przesyłanie danychTAK - po naciśnięciu przycisku Sync
Transfer danychANT+ / Bluetooth
Zgodność z Garmin ConnectTAK
Virtual PartnerNIE
Alerty NIE
Zegarek multi-sportNIE

vivofit_group_shot_smallOpaska jest bardzo lekka bo waży zaledwie 25,5 g. Materiał z jakiego została wykonana jest bardzo podobna do tego z Forerunnera 620. Miękkie, miłe w dotyku tworzywo o matowej fakturze. A jej noszenie jest bardzo wygodne i po kilku chwilach dosłownie nie czuć jej na nadgarstku. Dwa paski oraz wygodne zapięcie (w postaci elastycznego zatrzasku) pozwalają bardzo dokładnie dopasować vívofit do obwodu nadgarstka.

Budowa i funkcje

Opaska jest urządzeniem składającym się z dwóch części – wspomnianego paska oraz modułu monitorującego. Moduł to niewielkich rozmiarów element, który wkładamy w specjalne wyżłobienia opaski. Został wyposażony w jeden wielofunkcyjny przycisk sprzętowy służący do przełączania pomiędzy ekranami a także synchronizacji.

[Not a valid template]

Jeśli jesteśmy przy ekranie – to niewielki wyświetlacz monochromatyczny (czarny z białymi literami) o wymiarach 25,5 x 10 milimetrów. Widoczność zawartości jest bardzo dobra – zarówno wewnątrz pomieszczeń jak i w mocnym świetle dziennym. Minusem jest brak podświetlenia ekranu – w nocy lub w półmroku ciężko będzie odczytać informacje prezentowane na wyświetlaczu. Krótkie przyciśnięcie przycisku powoduje przełączanie się pomiędzy ekranami i wyświetlanie następujących informacji:

  • bieżąca godzina
  • data
  • pokonany dystans dzienny (w km)
  • tętno i strefę tętna – w przypadku wykorzystywania pasa HR
  • dzienna liczba wykonanych kroków
  • cel – liczba kroków pozostałych do wykonania w bieżącym dniu
  • liczba spalonych kalorii.

Dłuższe naciśnięcie przycisku pozwala na synchronizację opaski z komputerem lub smartfonem lub wyłączenie i włączenie pomiaru tętna a także przejście opaski w tryb monitorowania snu. Poniżej prezentujemy zawartość niektórych ekranów.

[Not a valid template]

Obsługa opaski jest banalnie prosta. Wystarczy ją włączyć i jest gotowa do działania. Oczywiście by doprecyzować jej ustawienia warto skomunikować ją z komputerem. Do tego celu służy oprogramowanie Garmin Express. To nowy pakiet umożliwiający komunikację najnowszych zegarków Garmina, m.in. Forerunner 620, 220 oraz właśnie vívofit. Dzięki Garmin Express oraz nadajnikowi USB ANT+ możliwe jest przesyłanie danych zebranych przez opaskę do portalu Garmin Connect. Co ciekawe producent prócz odświeżenia aplikacji komputerowej Garmin Express (dostępnej dla Windows i Mac OS) odświeżył także sam portal internetowy, który pozwala na zbieranie statystyk i danych dotyczących treningów i aktywności.

gc_kontogc

Po uruchomieniu aplikacji należy skonfigurować dane logowania do portalu Garmin Connect. Jeśli nie posiadamy tam konta możemy je założyć. Następnie na opasce naciskamy przycisk do momentu pojawienia się komunikatu SYNC. Opaska prześle dane do komputera a następnie do Garmin Connect. Dodatkowo pakiet Garmin Express pozwala na przeprowadzenia aktualizacji oprogramowania w opasce.

Załóż i rusz się

No dobrze mamy skonfigurowane konto w Garmin Connect, mamy zsynchronizowaną opaskę i co teraz? Teraz wystarczy tylko nosić vívofit przez cały dzień i być aktywnym 🙂 Proste? Proste. Dzięki wbudowanemu akcelerometrowi opaska nieustannie monitoruje naszą aktywność ruchową – m.in. liczbę kroków, dystans i liczbę spalonych kalorii. Na ekranie na bieżąco wyświetlane są dane o tych 3 głównych parametrach. Jeśli w ciągu dnia zaprzestaniemy aktywności – np. spacerowania opaska poinformuje nas o tym czerwonym paskiem „Move Bar”. movebarTo niewielki element graficzny pojawiający się na ekranie w godzinę po zaprzestaniu aktywności. Pasek powiększa się po kolejnych 15 minutach nieaktywności. By zresetować pasek wystarczy po prostu pospacerować kilka minut. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które przesiadują godzinami przy komputerze lub telewizorem. Wystarczy rzut na opaskę, która przypomni o naszym lenistwie. Co ciekawe ten prosty system działa! Przetestowałem go na własnej skórze. Wystarczyła dłuższa chwila przy komputerze by motywujący pasek pojawił się na wyświetlaczu by zmusić mnie do tego bym zrobił przerwę i pospacerował – oczywiście z jednej strony zrobiłem to by sprawdzić działanie z drugiej jednak ruszyło mnie sumienie, że zbyt długo siedzę przy komputerze. 😉

Pomiar tętna

Garmin wyposażył swoje urządzenie w obsługę ANT+ a co za tym idzie możliwość wykorzystania pasa HR do pomiaru tętna. Można użyć dowolnego pasa Garmina lub też kupić zestaw vívofit razem z pasem. Opaska bez problemu współpracuje nawet z najstarszym modelem pasa HR dołączanego np. do Forerunnera 305. Domyślnie funkcja pomiaru jest wyłączona w opasce. Musimy ją aktywować np. przez serwis Garmin Connect a następnie zsynchronizować urządzenie. W sekcji ustawień w Garmin Connect możemy dodatkowo włączać lub wyłączać poszczególne ekrany danych (np. datę, kalorie, itp). W tym miejscu konfigurujemy także parametry użytkownika – wiek, wagę, strefy tętna.

hrhr1

 

 

 

 

 

 

Po aktywacji i synchronizacji nowe ekrany pojawią się (lub znikną) w vivofit. Wracając jednak do opaski i pomiaru tętna. Po aktywacji ekranu tętna należy sparować opaskę z pasem – wystarczy w tym celu przytrzymać dłużej przycisk by przełączyć go w tryb Heart. mg-05-lgNastępnie poczekać chwilę aż urządzenie połączy się z pasem (dobrze jeśli w tym czasie inne urządzenia ANT+ nie są włączone lub znajdujemy się w znacznej odległości od nich). Po chwili pojawi się bieżące tętno a obok niego wyświetli się cyfra odpowiadająca danej strefie tętna (ustawiona wcześniej w Garmin Connect). Rozpocznie się proces monitorowania tętna w trakcie aktywności, informacja o pomiarze będzie pojawiać się na ekranie w postaci pulsującego piktogramu serca.

hr2Jeśli połączymy oba elementy (opaskę i pomiar tętna) z aktywnością ruchową  – np. treningiem biegowym to opaska świetnie sprawdzi się jako narzędzie do kontrolowania tętna w trakcie biegu. Dzięki temu po zakończeniu treningu możemy zsynchronizować vívofit i przeanalizować dane w serwisie Garmin Connect. Tu warto pamiętać, że opaska prócz pomiaru rytmu mierzy także dystans i liczbę kroków. Oczywiście jest on doliczany do ogólnej liczby kilometrów pokonanej w ciągu dnia. Dokładność pomiaru jest dość dobra jak na tą klasę urządzenia – trzeba pamiętać, że do pomiaru używany jest akcelerometr a nie GPS. W testach porównawczych Garmina Forerunner 305 i vívofit ten drugi na 11-kilometrowym odcinku zawyżył dystans o około 300 metrów.

Oczywiście monitorowanie tętna jest tylko jednym ze składników pomiaru aktywności. Dzięki przebudowie portalu Garmin Connect (o czym nieco niżej) zyskał wiele nowych funkcjonalności, które w bardziej obrazowy sposób prezentują parametry treningu oraz aktywności sportowych. W przypadku opaski vívofit możemy monitorować liczbę kroków, dystans oraz spalone kalorie. I takie też dane podlegają analizie na Garmin Connect. Każdy dzień możemy analizować jako odrębną aktywność. Opaska monitorując nasz wysiłek fizyczny analizuje w cyklach godzinnych liczbę wykonanych kroków. Cykle są podzielone na mniejsze 15-mintuowe okresy. Dodatkowo intensywność ruchów jest odzwierciedlana na wykresach z podziałem na aktywność wysoką, średnią, tryb „siedzący” oraz sen. Jeśli nosimy opaskę przez 24 godziny na dobę to w dość prosty sposób możemy ocenić poziom naszej aktywności ruchowej.

hr5hr9

 

 

 

 

 

Portal Garmin Connect nie jest tylko narzędziem służącym do analizy danych z opaski vivofit. Jeśli dysponujemy innym urządzeniem Garmina lub eksportujemy dane np. GPX czy TCX z innych systemów monitorujących to w portalu znajdzie się także zapis takiego treningu. Możemy go kliknąć i przeanalizować. Trening, podobnie jak aktywności z wykorzystaniem pasa HR pojawia się w zakładce Activities.

hr7hr10

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontrola snu

hr11Jeszcze jednym parametrem, który pozwala na sprawdzenie poziomu naszej aktywności jest zakładka Sleep. Garmin vívofit posiada wbudowaną funkcję asystenta snu. Co to oznacza? Otóż urządzenie potrafi monitorować nasze ruchu w czasie gdy śpimy. Dane zbierane są dzięki akcelerometrowi i przełączeniu opaski w tryb Sleep. Wystarczy dłużej przytrzymać przycisk sprzętowy i poczekać na pojawienie się na ekranie napisu SLEEP. Czas zatem do łóżka 😉 Po obudzeniu wyłączamy tryb snu przełączając opaskę w tryb standardowego monitorowania. I teraz zaczyna się przygoda. Po zsynchronizowaniu danych z Garmin Connect możemy sprawdzić jak przebiegał nasz sen. hr13Do tej pory dość sceptycznie podchodziłem do tego typu wskazań. Jednak kilkanaście dni spędzonych w łóżku z vívofit (jakkolwiek to zabrzmi 😉 ) pozwoliło dojść do następujących wniosków. Kiedy moment wybudzenia następował w fazie spokojnego snu samopoczucie było dużo lepsze niż w momencie wybudzenia w fazie o zwiększonej ruchliwości. Czasami krótszy sen i wybudzenie w spokojnej fazie sprawiały, że czułem się znacznie lepiej. Dane o samopoczuciu można również notować poprzez zaznaczenie odpowiedniego piktogramu nad wykresem faz snu.

Rywalizacja na kroki i wirtualne medale

celeDodatkiem do aktywności są tzw. cele oraz odznaki. Cel to liczba kroków do pokonania w ciągu dnia. Możemy ją samodzielnie ustalić w ustawieniach urządzenia poprzez Garmin Connect. Drugą metodą jest automatyczne określanie celu na kolejny dzień – jest ono obliczane na podstawie aktywności z poprzednich dni. Pozostała liczba korków, które należy wykonać by zrealizować cel jest widoczna na ekranie GOAL opaski. Po synchronizacji urządzenia z portalem Garmin Connect możemy sprawdzić czy w danym dniu udało nam się osiągnąć zamierzony cel. Brak realizacji jest oznaczany kolorem niebieskim na wykresie, w przypadku jego zrealizowania wykres zmienia kolor na zielony a pod nim dostępne są statystyki.

odznaka2Z kolei odznaki możemy zdobywać za osiągnięcie określonej liczby kroków w ciągu dnia, tygodnia, miesiąca. Jest to dodatkowy element motywujący i forma wirtualnej nagrody za liczbę zrobionych kroków. Portal Garmin Connect wzbogacił się od jakiegoś czasu w funkcje społecznościowe. Pozwalają one śledzić aktywności innych użytkowników, komentować je a także „lajkować”. Jeśli nasi znajomi wykorzystują opaskę vívofit do pomiaru aktywności to możemy z nimi rywalizować i śledzić ich postępy. Rywalizacje możemy dowolnie modyfikować i wybierać interesujące nas aktywności. Dzięki temu prócz współzawodnictwa w liczbie pokonanych kroków możemy również śledzić zmagania w innych dyscyplinach sportowych, np. bieganiu. Raporty tygodniowych rywalizacji możemy dowolnie zmieniać w konfiguracji w portalu Garmin Connect.

ryw

Garmin Connect – idzie nowe

Jeśli jesteśmy już przy zmianie konfiguracji to Garmin dość mocno przepracował cały interfejs Garmin Connect. Z dość sztywnego szablonu przeobraził się w system, który możemy dowolnie personalizować. Możemy definiować zakładki dotyczące np. określonych rodzajów aktywności a do nich dokładać kafelki z poszczególnymi opcjami i wyświetlać przeróżne informacje – od aktywności, odznak, celów po mini raporty i statystyki. Dzięki temu wygląd kart/kafelków można dowolnie rozmieszczać i prezentować na nich niezbędne dla nas informacje. Poniżej prezentujemy dwa przykładowe ustawienia – utworzono dwie zakładki Zdrowie oraz Biegi a na nich naniesione dowolne karty z informacjami.

gc1 gc2

 

 

 

 

 

Oczywiście w każdej chwili możemy kliknąć tytuł dowolnej karty i przenieść się do bardziej szczegółowych statystyk lub raportów. Liczba raportów jest dość duża i oferuje zestawienia dotyczące wszystkich najważniejszych parametrów biegowych.

rap1

Connect w wersji mobilnej

Uzupełnieniem możliwości portalu Garmin Connect i raportowania danych z opaski vívofit jest zaimplementowana w urządzenie obsługa bluetooth 4.0. Dzięki temu opaskę możemy połączyć bezprzewodowo ze smartfonem (iPhone lub Android) obsługującym standard bluetooth 4.0. Używając aplikacji mobilnej Connect nie tylko zyskujemy wgląd w zapisy treningów w portalu Garmina. Możemy także dostosowywać ustawienia opaski przy użyciu telefonu. Mobilna aplikacja Connect oferuje niemal takie same funkcje i możliwości jak jej webowy odpowiednik. Prócz opcji związanych z ustawieniami poszczególnych ekranów vívofit a także zarządzaniem innymi kompatybilnymi urządzeniami Garmin mamy wgląd we wszystkie najważniejsze elementy naszych treningów i aktywności. Aplikacja synchronizując dane z Garmin Connect umożliwia przeglądanie własnych aktywności, szczegółową analizę na wykresach i w tabelach. Kontrolę postępów związanych z celem dziennym czy też sprawdzenie stanu rywalizacji w poszczególnych dyscyplinach.

[Not a valid template]

 

Podsumowanie

Ale po co? To pytanie słyszałem już kilka razy pokazując vívofit. Odpowiedziałem pytaniem na pytanie – ile minut dziennie poświęcasz na aktywność fizyczną wyłączając biegi po piwo do lodówki w trakcie przerwy reklamowej? I w tym momencie następowała niezręczna cisza a interlokutor analizował w myślach pytanie. Odpowiedź, która w wielu przypadkach brzmi – opaska jest dla mnie i dla Ciebie. To przede wszystkim świetne narzędzie będące elementem motywującym do zwiększonej aktywności ruchowej. Zaimplementowane rozwiązania w postaci celów pozwalają założyć sobie „kaganiec” krokowy i jeśli choć trochę nam zależy zrealizować postanowienie. Do tego elementy społecznościowe Garmin Connect pozwalają pochwalić się osiągnięciami i przemycić element rywalizacji do tak prostej czynności jaką jest chodzenie. Opaska będąc 24 godziny na dobę (opaska jest wodoszczelna, więc można ją nosić nawet na basenie czy pod prysznicem) na nadgarstku monitoruje każdy krok i każdy ruch w trakcie snu. A połączenie jej z pasem pomiaru tętna może być znakomitym początkiem lub też uzupełnieniem treningów biegowych amatorów.

[Not a valid template]

Dziękujemy firmie Garmin za wypożyczenie do testów opaski Garmin vívofit.
Garmin-Logo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *