Timex Ironman Race Trainer

T5K568_0Zaawansowany zegarek z GPS z milionem funkcji nie uczyni z nas zawodowego zawodnika. Nabijanie kilometrów to także niezbyt popularna droga do osiągnięcia rezultatów. Ważnym elementem w cyklu treningowym jest serce. Narząd wielkości pięści obok płuc jest najważniejszym motorem napędowym. Jednak nawet najsilniejsze serce będzie tylko zwykłym mięśniem jeśli nie wykorzystamy w odpowiedni sposób jego możliwości. Miej serce dla serca i trening w sercu. Ale jak?

No właśnie jak? Nie będziemy tworzyć kolejnego poradnika z cyklu – idealny plan treningowy. O tym napisano już wiele książek, wiele bajtów tekstów zalega na dyskach serwerów. Napiszemy jakiego narzędzia użyć, by trening oparty o tętno był nie tyle efektowny co efektywny a narzędzie było pomocą a nie zbędnym gadżetem. Jednym z tego typu narzędzi są pulsometry. To urządzenia w postaci zegarków, które oprócz standardowych funkcji czasomierzy zostały wzbogacone o sensor rytmu pracy serca. Przeglądając ofertę sklepów można natrafić na przeróżne modele, które w mniej lub bardziej prawidłowy sposób, z większa lub mniejszą liczbą funkcji pozwalają na kontrolowanie tętna. Jednym z ciekawszych i bardziej zaawansowanych modeli jest zegarek Timexa z serii Ironman – Timex Ironman Race Trainer. Seria Ironman to obok Marathonów najbardziej rozbudowana seriazegarków biegowych. Bogate możliwości konfiguracji i nieśmiertelne i jakże przydatne Indiglo w połączeniu z atrakcyjną ceną pozwalają wzbogacić się o przyzwoite narzędzie wspomagające trening biegowy.

Zestaw sprzedażowyT5K568_0
Model Timex Ironman Race Trainer o oznaczeniu T5K568HA zawiera:

  • zegarek Timex
  • pas z czujnikiem tętna
  • instrukcję

 

 

 

 

Dane Techniczne
Nie można odnaleźć strony

Logo Google

Żądany plik nie istnieje.

Sprawdź, czy URL jest poprawny i czy plik istnieje.

Dysk Google – zrobisz wszystko w jednym miejscu

Aplikacje Dysku Google ułatwiają tworzenie, przechowywanie i udostępnianie różnego rodzaju dokumentów, w tym arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji.

Dowiedz się więcej na drive.google.com/start/apps.

Wygląd zewnętrzny
Race Trainer swą konstrukcją zewnętrzną przypomina model Road Trainer. Urządzenie ma postać typowego zegarka a jego wielkość dopasowana jest zarówno do męskiego jak i damskiego nadgarstka. Pasek wraz z kopertą stanowią jednolitą konstrukcję wykonaną z gumożywicy, która jest bardzo miła w dotyku. Dość mocna perforacja paska sprawia, że nadgarstek nie poci się. Koperta podobnie jak w Road Trainerze to zestawienie skośnych, wyraźnych, ostrych linii nadających zegarkowi sportowego stylu. Timex został wyposażony w 4 przyciski zlokalizowane po bokach oraz jeden centralny przycisk na wierzchu koperty – Start/Split. Koperta jest koloru srebrnego zaś pasek oraz przyciski w kolorze czarnym – czyli dość stonowana kolorystyka.

[Not a valid template]

Ekran
Na kopercie o średnicy 42 milimetrów został umieszczony ekran o przekątnej około 26 milimetrów. Wyświetlacz posiada dwie linie alfanumeryczny. Górna (nieco mniejsze znaki) w trybie zegarka wyświetla informacje o dacie z kolei dolna (większa) to 10-milimetrowe cyfry pokazujące czas. W zależności od danego trybu komunikaty w dolnej i górnej linii są różne. Dodatkowo po bokach na ekranie znajdują się ikony m.in. aktywnego wyszukiwania czujnika tętna, włączonego alarmu, tętna czy włączonych dźwięków. Dużym plusem Timexa jest jego kultowe podświetlenie Indiglo, które w przypadku Race Trainera zostało wzbogacone o funkcję Night Mode. Wykonane w technice elektroluminescencyjnej jest bardzo dobrym rozwiązaniem podświetlenia gdyż cała powierzchnia ekranu jest ciemna a same litery i wskaźniki jasne. Wysoki kontrast jaki oferuje Night Mode i delikatne światło nie powodują oślepienia a oczy nie muszą przyzwyczajać się do zbyt jasnego wyświetlacza. Funkcja Night Mode może zostać uruchomiona na kilka sekund, przyciśnięcie dłużej przycisku Indiglo włącza podświetlenie na stałe a na ekranie pojawi się symbol księżyca informujący o aktywnym trybie.

2013-06-20 14.33.25Ustawianie Timexa przy użyciu 5 przycisków funkcyjnych nie jest zbyt trudnym zadaniem. Warto jednak przejrzeć instrukcję i sprawdzić podstawowe zasady konfiguracji.

  1. buttonsprzycisk Indiglo
  2. Tryb Mode – przełączanie pomiędzy poszczególnymi funkcjami zegarka
  3. Set/Stop/Reset – zatrzymanie, uruchamianie stopera, timera, kasowanie
  4. Heart Rate – przycisk aktywowania obsługi czujnika tętna
  5. Start/split – start stopera, oznaczanie okrążeń.

 

 

 

Obsługa Timexa pomimo tego, że nie posiada on języka polskiego jest dość prosta i intuicyjna. Nie będzie z nią miał  problemu każdy, kto choć raz miał na ręku sportowy zegarek elektroniczny.

Ekran główny wyświetla godzinę i datę. Naciskając przycisk Start/Split możemy przełączyć się w tryb drugiego czasomierza z ustawioną inną strefą czasową. Z kolei jeśli mamy podłączony czujnik pracy serca możemy przy pomocy przycisku Heart Rate zmieniać widoki wyświetlania czasu, czasu i tętna lub samego tętna. Dodatkowo Timex Ironman Race Trainer posiada funkcję klasycznych alarmów. W prezentowanym modelu możemy zaprogramować do 3 zdarzeń alarmowych dla każdego dnia tygodnia, weekendu lub określonych dni tygodnia.

Tryb Chrono – to stoper z możliwością pomiaru okrążeń, międzyczasów oraz średnie tętnna na okrążenia lub międzyczasy. W zależności od ustawień możemy skonfigurować Timexa w ten sposób by rejestrował i wyświetlał czasy okrążeń albo międzyczasy. Zapis odcinków dokonujemy poprzez naciśnięcie Start/Split. Zegarek na kilka sekund zaprezentuje na ekranie zarejestrowane wartości czasu, numeru okrążenia oraz tętno. Timex potrafi zapisać do 50 okrążeń/międzyczasów. Wchodząc w tryb Chrono i naciskając przycisk Set możemy ustawić format zapisu – split lub lap – czyli albo międzyczasy albo czasy okrążeń. Po zakończeniu treningu naciskamy przycisk Stop, pojawi sie napis Hold to reset a następnie Saved workout.
Treningi zapisywane są w menu Review a sam zegarek pozwala na zapis do 10 treningów. Każdy z treningów można zablokować przed skasowaniem naciskając przycisk Heart Rate w trybie przeglądania. Naciskając przycisk Set zegarek zaprezentuje:

  • łączny czas treningu,
  • strefy tętna,
  • średnie tętno,
  • maksymalne tętno,
  • minimalne tętno,
  • spalone kalorie,
  • średni czas okrążenia,
  • najlepszy czas okrążenia,
  • średnie tętno na okrążenie.

To sporo informacji jak na zegarek z pomiarem tętna.

Interval – pomiar czasu w określonych odcinkach czasowych. Zegarek pozwala na utworzenie do 5 interwałów, które mogą być powtarzane do 99 razy. Trening interwałowy jest przydatnym rozwiązaniem, w którym stosujemy różne prędkości lub intensywności treningu a także różny czas. Dodatkowo dla każdego z interwałów możemy ustawić strefy tętna w jakich będziemy trenować oraz liczbę powtórzeń danego interwału. Zmianę interwału zegarek sygnalizuje sygnałem dźwiękowym. W trakcie treningu interwałowego przyciskiem Heart Rate możemy przełączać się pomiędzy widokami czasu, tętna, numeru powtórzenia.

Timer – tryb odliczania czasu wstecz. Opcja przydatna gdy wykonujemy trening o określonych ramach czasowych. Po zakończeniu odmierzania czasu zegarek może powrócić do trybu stopera (rozpocznie się pomiar czasu – opcja przydatna gdy np. Timer wykorzystamy jako czas na rozgrzewkę), zatrzymania odmierzania czasu lub powtarzania odliczanie. Dodatkowo Timex oferuje możliwość ostrzegania o przekroczeniu połowy zaplanowanego czasu.

Recovery – funkcja powrotu tętna do normy. Tryb recovery można ustawić w wartościach czasowych: 30 sekund, 1, 2, 5 lub 10 minut lub deaktywować. Funkcja Recovery może być uruchomiona zaraz po zatrzymaniu treningu lub też jest aktywowana automatycznie w momencie gdy w trbie Chrono zatrzymamy trening. Timex określi także różnicę pomiędzy tętnem początkowym a tętnem spoczynkowym wyświetlając jej wartość. Ręczny tryb recovery nie jest zapisywany w aktywnościach.

W sekcji HRM Setup możemy skonfigurować parametry dotyczące zakresów tętna. W zależności od ustawień zegarek możemy skonfigurować automatycznie wpisując jedynie wartość tętna maksymalnego. Następnie zegarek ustali 5 zakresów tętna:

  1. strefa 1 – 50-60%
  2. strefa 2 – 60-70%
  3. strefa 3 – 70-80%
  4. strefa 4 – 80-90%
  5. strefa 5 – 90-100%

Producent przewidział także możliwość ręcznego wprowadzenia zakresu tętna dla poszczególnych stref. Dodatkowo w sekcji HRM Setup ustawiamy wagę, maksymalne tętno oraz format wyświetlania tętna – jako wartość lub jako procent tętna maksymalnego. Na koniec możemy ustalić czy zegarek będzie powiadamiał nas o zmianie stref tętna sygnałem dźwiękowym.

Ostatnim menu jest Sync – dzięki obsłudze technologi ANT+ Timex Ironman Race Trainer można z powodzeniem synchronizować przy pomocy adaptera Data Xchanger USB z komputerem oraz oprogramowaniem Timex Trainer (timextrainer.trainingpeaks.com). Dużym plusem jest obsługa nie tylko systemów Windows ale także Mac OS. Niestety testowany model nie został wyposażony w klucz USB i nie mogliśmy sprawdzić tej funkcji w praktyce.

[Not a valid template]

Drugim elementem wyposażenia Timexa jest pas napiersiowy z czujnikiem tętna. Swoim wyglądem przypomina nieco pierwszą wersję pasa Garmina w wersji premium. I co najważniejsze nie posiada przypadłości znanej z Garminowych egzemplarzy, które wskazywały zawyżone wartości w przypadku zbyt słabego zwilżenia elektrod lub ocierania pasa o koszulkę techniczną. Mamy zatem szeroki pas z tekstylnej gumy z możliwością regulacji długości.

[Not a valid template]

W przedniej części pasa znajdują się bardzo miłe w dotyku powierzchnie skrywające elektrody. Z kolei sam czujnik jest zapinany na napy i stanowi łącznik obydwu końców pasa. Zarówno pas jak i sam czujnik świetnie sprawdziły się podczas pomiaru tętna. Zegarek szybko reagował na zmianę tętna i wyświetlał zmierzoną wartość na ekranie. Dla porównania w tym samym czasie zapisywaliśmy tętno mierzone przy pomocy Garmina Forerunner 305 oraz ciśnieniomierza nadgarstkowego. W tym zestawieniu Timex wyraźnie wyprzedza Forerunnera 305 jeśli chodzi o szybkość zmian rejestrowanego tętna. Z kolei pomiar i porównanie wartości dla poszczególnych stref nie różnią się znacząco – różnice jakie zarejestrowaliśmy w trakcie testów wynosiły 2 do maksymalnie 5 BPM w zależności od urządzenia.

Bardzo dobrej jakości materiały użyte do produkcji, świetny i niezwykle wygodny pas napiersiowy. Do tego dość prosta i intuicyjna obsługa. Timex Ironman Race Trainer pomimo braku modułu GPS jest bardzo ciekawym i świetnie wyposażonym zegarkiem biegowym dla osób, które chcą oprzeć swój trening biegowy na analizie tętna.

Dziękujemy firmie Timex za udostępnienie zegarka Timex Ironman Race Trainer do testów.
Timex-Logo

Jedna myśl nt. „Timex Ironman Race Trainer

  1. Pingback: Timex Ironman Race Trainer – Recenzja | Biegusiem.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *