Zanim zaczniesz biegać lub już zacząłeś…

Rozpoczynając naszą przygodę z bieganiem, na początku; tak jak przed każdą dłuższą podróżą samochodem; musimy zwrócić uwagę na kilka ważnych „podzespołów” i płynów naszego organizmu, bez których sprawdzenia lepiej nie ruszać w dalszą podróż.

Badania
Warto udać się do swojego lekarza rodzinnego i poinformować go, że zaczynamy biegać i chcielibyśmy się upewnić, że nasz organizm jest do tego przygotowanym. Zapewne dostaniecie skierowanie na morfologię krwi, badanie moczu, które będą pomocne w diagnostyce wielu chorób. W naszym przypadku dosyć istotnym będzie m.in. poziom cukru, „złego” cholesterolu, hemoglobina (białkowy składnik krwinek czerwonych), która odpowiada za transport tlenu i CO2 od i do komórek naszego organizmu. Poziom erytrocytów (RBC) to ilość czerwonych krwinek, które transportują tlen do tkanek i dwutlenek węgla z tkanek do płuc. Komórki układu odpornościowego organizmu to limfocyty (LYMPH), a płytki krwi zwane trombocytami powstają szpiku i tkance limfatycznej. Oczywiście podczas morfologii badane są wartości wielu innych składników krwi, opisałem tylko te najważniejsze.

Zadbaj o siebie
Wielu lekarzy i specjalistów od wysiłku fizycznego zaleca, choć wiem, że wielu boi się tego fachowca, by dbać o zęby. Długo nie leczona próchnica może doprowadzić do rozwoju zakażenia krwi (ogniskiem zakażenia jest próchniczy ząb) oraz choroby reumatycznej, z zajęciem i m.in. stawów i serca. A więc biegacze, szturmujmy gabinety dentystyczne by nie mieć problemów sercowych …te inne „sercowe” są dopuszczalne.

Pamiętajmy, by zwrócić uwagę czy nie mamy większych problemów z kręgosłupem bo przy ewentualnej wadzie możemy ją pogłębić. Sama aktywność fizyczna zapobiega wadom postawy, wzmacnia i stabilizuje stawy, wzmacnia przyczepy, ścięgna i wiązadła. Następuje przyrost roboczy mięśni i co niektórzy się złoszczą, że zaczęli biegać a tu na wadze stagnacja a my tylko gubimy tłuszczyk i budujemy wcześniej zaniedbane mięśnie. Dzięki temu organizm lepiej przystosowuje się do różnych obciążeń.

Pronacja, supinacja… a co to?
Na sam koniec, choć o tym dowiadujemy się raczej już po pewnym okresie biegania i raczej nie od lekarza, coś słyszymy o pronacji i supinacji. Brzmi enigmatycznie ale chcąc dalej trenować w dobrym zdrowiu i nie nabawić się jakiejś wady w wyniku nieprawidłowego obciążania aparatu ruchu to np. będąc na jakiś większych zawodach możemy za darmo skorzystać z bieżni na której porobią nam zdjęcia jak biegniemy i ocenią czy jesteśmy pronatorem bądź supinatorem. Oczywiście zaproponują nam zakup odpowiednich butów, często za poważniejsze pieniądze ale samo badanie jest gratis i daje nam pojęcie jak się poruszamy podczas biegu.

Jeżeli chcesz sam spróbować ocenić czy pronujesz lub supinujesz obejrzyj filmiki przedstawiające poszczególne techniki biegu:

Dobra wiadomość jest taka, że oczywiście możesz mieć stopę neutralną i powyższe rozważania Cię nie dotyczą.

Jeżeli przedstawione rady okażą się pomocne to bardzo się cieszę. Pamiętajmy, że zdrowie jest najważniejsze i biegamy po to by cieszyć się życiem i czerpać z niego jak najwięcej.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Autor: Grzegorz „Kosmaty” Kosmala

 

Zdjęcia:

4 myśli nt. „Zanim zaczniesz biegać lub już zacząłeś…

  1. Lidia Tomaszewska

    Cześć. Naprawdę cieszę się, że tu trafiłem. Stało się to totalnie przez przypadek podczas szukania w Google informacji o turystyce. To miłe, że ktoś omawia interesującą mnie tematykę i to co więcej robi to w przystępny sposób. Mam nadzieję, że dostęp do takich treści nie będzie blokowany lub limitowany po niedawnym podpisaniu umowy ACTA przez Polskę 🙁 P.S. Jeśli miałabym się do czegoś przyczepić to można by jeszcze troszkę popracować nad szatą graficzną. Pozdrawiam Lidia Tomaszewska

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *